Communicatief wangedrag

Mensen met schulden wordt vaak verweten niet te reageren op aanmaningen, beslagleggingen e.d. waardoor hun schulden vaak oplopen. Het niet willen weten dat er schulden zijn en er dan maar niets aan doen leidt vaak tot een neerwaartse mentale spiraal en oplopende schulden.

Het zijn echter niet alleen mensen met schulden die niet communiceren, sommige deurwaarders, incassobureaus en – zelfs - bewindvoerders kunnen er ook wat van. In de praktijk maak ik vaak mee dat deurwaarders en incassobureaus niet reageren op een kennisgeving bewind met het verzoek een actuele schuldensituatie te verstrekken, waardoor je als bewindvoerder in het duister blijft tasten op wat nu de werkelijke schuld is.

Ook als je deurwaarders telefonisch benadert geven ze vaak niet thuis. Ik maak vaak mee dat als je belt de betreffende behandelend deurwaarder er niet is – en er nooit is als je belt – en zeker ook niet terugbelt. Alleen op het moment dat je zegt dat je de vordering volledig zou willen betalen gaan er deuren voor je open en is contact mogelijk.

Als schuldenaren communicatief wangedrag mag worden verweten dan geldt dat zeker ook voor alle betrokkenen in het dossier, zoals bewindvoerders, deurwaarders, incassobureaus en schuldhulpverleners.

Een begin van een oplossing van de schuldenproblematiek begint met een transparante communicatie tussen alle betrokken partijen.